???? دين #پيامبر صلي الله عليه و آله قبل از #بعثت چه بوده است؟
✍️ برخي تصور ميكنند كه پيامبر اسلام تا قبل از بعثت از نبوت خويش بي خبر بود و همزمان با ديدن فرشته وحي و از طريق ايشان به نبوتشان پي بردند!
اين تفكر اشتباه ريشه در برخي اسرائيليات و گزارشهاي اهل سنت دارد كه متأسفانه اعتقاد برخي را نسبت به جايگاه شريفترين مخلوق عالم خدشهدار كرده است.
اما واقعيت اين است كه گروهي از انديشمندان محقق معتقدند پيامبر اسلام (صلي الله عليه وآله) از ابتداي امر بر اساس شريعت خودش عمل ميكرد و تا هنگام بعثت، صرفا مأمور به ابلاغ نبود اما خود مأمور بود آنچه بدو رسيده عمل كند. شيخ طوسي و علامه مجلسي (رحمة الله عليهما) نمونههايي از عالمان اماميهاند كه از اين تفكر دفاع كردهاند.
◀️ شيخ طوسي (رحمة الله عليه) در اين باره مينويسد:
فصل: في أنّه عليه السّلام هل كان متعبّدا بشريعة ...
#ترجمه: فصلي درباره اينكه آيا پيامبر اسلام (صلي الله عليه وآله) متعبد به شريعت انبياء پيشين بود يا نه؟ (مطلب درست) نزد ما آن است كه آن حضرت قبل از نبوت و بعد از آن، به هيچ يك از شريعتهاي انبياء پيشين (عليهم السلام) متعبد نبود و هر آنچه بدان تعبد داشت، شريعت خودش بود.
???? الطوسي، العدة في أصول الفقه، ج۲ ص ۵۹۰
◀️ سخن علامه مجلسي (رحمه الله) اين است:
فاعلم أن الذي ظهر لي من الأخبار المعتبرة...
#ترجمه: بدان، از روايات گوناگون چنين برايم ثابت شده كه پيامبر اسلام (صلي الله عليه وآله) پيش از بعثت، از همان زمان كه خداوند متعال در ابتداي سنين، عقل او را كامل گرداند، نبوت داشت ... سپس بعد از چهل سال به مقام رسالت نائل شد و قرآن بر او نازل گشت و مأمور به تبليغ گشت و پيش از آن انواع عبادات را انجام ميداد (اين عبادات) يا همان بودند كه آن حضرت بعد از رسالت به مردم رساند، اين وجه اظهر است. يا به نحو ديگر.
???? بحار الأنوار، ج۱۸ ص۲۷۸
اين عده پژوهشگر براي اثبات مدعايشان دلايل گوناگوني آوردند، از جمله آنكه ميگويند رسول خدا (صلي الله عليه وآله) نسبت به ديگر انبياء (عليهم السلام) برتري دارد، به همين جهت، نميتواند در برههاي از زندگي تابع شريعت يكي از آنها بوده باشد، پس بايد هميشه تابع شريعت خودش بوده باشد و اين مقتضي نبوت آن حضرت پيش از رسالت است.
◀️ شيخ طوسي(رحمه الله):
ثبت بالإجماع من أنّه عليه السّلام أفضل من سائر الأنبياء...
#ترجمه: اجماع بر آن است كه پيامبر (صلي الله عليه وآله) از ديگر انبياء (عليهم السلام) برتر است و جايز نيست به فردي كه از رتبه بالاتر برخوردار است دستور داده شود تا از پايينتر از خود تبعيت كند.
???? الطوسي، العدة في أصول الفقه، ج۲ ص۵۹۱
آنها به روايت شيخ كليني استناد ميكنند كه در اين روايت، امام (عليه السلام) با استناد به آيه"إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آَتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا" (30/مريم) بر نبوت حضرت عيسي (عليه السلام) در دوران كودكي استدلال ميكند. حال كه چنين است، پيامبر اسلام (صلي الله عليه وآله) هم به طور حتم در ايام طفوليت مقام نبوت را حائز بود زيرا (علاوه بر آنكه آن حضرت بر همه پيامبران از جمله عيسي (عليه السلام) برتري دارد) مطابق روايات فراوان، هر آنچه را كه خداوند به انبياء پيشين (عليهم السلام) عنايت كرد، به پيامبر اسلام (صلي الله عليه وآله) هم عطا نمود.
◀️ علامه مجلسي (رحمه الله) پس از بيان روايت فوق ميگويد:
وقد ورد في أخبار كثيرة أن الله لم يعط نبيا فضيلة ولا كرامة...
#ترجمه: در روايات فراوان آمده است خداوند متعال هيچ فضيلت و كرامتي را به انبياء گذشته (عليهم السلام) نداد مگر آنكه همان را به پيامبر اسلام (صلي الله عليه وآله) هم داده است، حال چگونه جايز است كه عيسي (عليه السلام) در كودكي مقام نبوت را دارا باشد و پيامبر اسلام (صلي الله عليه وآله) تا سنين چهل سالگي اين مقام را نداشته باشد؟
???? بحار الأنوار، ج۱۸ ص۲۷۸
چهارشنبه ۲۰ اسفند ۹۹ | ۲۲:۱۷ ۱۵ بازديد
تا كنون نظري ثبت نشده است